Massage

Massage
Masseren is een van de oudste manieren van genezen. In alle culturen en meer dan 5000 jaar geleden kwamen massagetherapieën voor bijvoorbeeld: masseren met hete lavastenen bij de Inca’s, energetische Chakra-massages in India, massage met zoutkorrels, kruiden en kleine Himalayasteentjes in Tibet, stretchende massages met acupressuur in Azië, etherische olie-massage in Perzië, drukpuntmassages in Japan.

Bij elke vorm van massage speelt de huid een zeer belangrijke rol. De huid staat in nauwe verbinding met het autonome zenuwstelsel en is het grootste en het meest intieme orgaan dat ook de meeste emoties oproept. Door het huidcontact worden de gevoelsgebieden zoals de sensorische hersengebieden, de rechter hersenhelft, het hart en het maagcentrum gestimuleerd. Aanraking is een biologische basisbehoefte en onontbeerlijk voor onze gezondheid en de emotionele, mentale en relationele ontwikkeling.

Massage is geschikt voor iedereen, ook voor mensen zonder specifieke klachten. Eigenlijk voor iedereen die graag gezond en in balans wil blijven en behoefte heeft aan een rustmoment. Gemasseerd worden is genieten!

Massage ontspant, maar wat doet een massage nog meer?

Massage bevordert de aanmaak van de gelukshormonen serotonine en oxytocine en verlaagt het stresshormoon cortisol. Oxytocine geeft een gevoel van welbehagen, waardoor o.a. de nachtrust en de spijsvertering wordt bevordert. Omdat het hormoon oxytocine in de overgang juist afneemt is massage bij overgangsklachten raadzaam.

Door de verbeterde doorbloeding worden afvalstoffen sneller afgevoerd en zorgt massage voor o.a. een sneller herstel na ziekte, operatie en blessures.

Recent onderzoek door JD Crane e.a. (2012 gepubliceerd in Physios) heeft uitgewezen dat regelmatige en langdurige massage (minimaal 1 uur) de aanmaak van signaalstoffen stimuleert die diverse onstekingsfactoren remmen en de pijn dempen, waardoor spiervezels zich sneller herstellen. Slecht doorbloede plaatsen zoals spier- peesovergangen worden hierdoor beter bereikt dan bijvoorbeeld door het slikken van pijnstillers NSAID’s zoals ibuprofen of diclofenac. Masseren bij rheuma en fibromyalgie is om die reden zinvol en heilzaam.

Laat men zich regelmatig masseren dan neemt het aantal bloedcellen toe, waardoor de werking van het immuunsysteem verbetert en dus de weerstand verhoogt. Masseren heeft dus ook een preventieve werking.

Door mijn kennis, ervaring en intuitie kan ik onverklaarbare pijn of vage klachten meestal duiden en behandelen o.a. met een zachte triggerpointtechniek en craniosacraaltherapie. Ik masseer zacht met warme amandelolie op basis van craniosacraaltherapie, waarbij ik ook aandacht besteed aan de organen en eventueel littekenweefsel, waardoor er een totale diepe rust en ontspanning kan komen in lichaam en geest. Door mijn manier van masseren is het gemakkelijk om stil te staan bij het lichaam en in contact te komen met gevoelens en emoties. Als daar lucht en ruimte aan gegeven wordt is mijn ervaring dat oplossingen zich als vanzelf aandienen. In de  craniosacraalherapie wordt dit ‘Somato Emotional Release’ genoemd.